KUBES

Totaalconcept in interieur en exterieur

Afgelopen week gaf Jan des Bouvrie een lezing bij ons op de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft. Uiteraard waren wij hierbij aanwezig. Een belangrijk en inspirerend punt dat Jan des Bouvrie in zijn lezing noemde, is dat hij altijd werkt met een totaalconcept waarbij binnen, buiten, exterieur en interieur niet los van elkaar gezien kunnen worden. Het werken met een totaalconcept heeft hij overgenomen van grootheden in de architectuur als Mies van de Rohe, Gerrit Rietveld en Le Corbusier, die ook op deze manier werkten. Bijzonder is dat ze alle drie meubels hebben ontworpen. Ook dachten ze bij het ontwerpen van gebouwen na over het interieur dat soms als één met het exterieur kan worden gezien.

rietveld_schroderhuis_03

Een voorbeeld dat het meest voor de hand ligt, is natuurlijk het Rietveld Schröderhuis (1924) dat door Gerrit Rietveld is ontworpen. Het gebouw behoort tot de internationale stijl, het functionalisme. Kenmerkend voor het exterieur van het Rietveld Schröderhuis is de compositie van horizontale en verticale rechthoekige vlakken en lijnen. De rechthoekige vlakken zijn wit en grijs van kleur en de lijnen zijn in primaire kleuren uitgevoerd.

cms-image-000067366

Het huis bestaat uit twee verdiepingen. De begane grond heeft een vaste indeling. De eerste verdieping is echter flexibel van opzet en bevat schuivende panelen om de grote leefruimte in kleinere kamers op te delen. Enkel de badkamer en het toilet zijn op deze verdieping afgesloten ruimtes. Naast de flexibiliteit die zorgt voor openheid, zijn het ook de vele raampartijen in het huis die voor transparantie en openheid zorgen en een relatie tussen binnen en buiten leggen. Belemmering van het zicht van binnen naar buiten wordt zoveel mogelijk voorkomen. Zo kan de raampartij op het noord-oosten worden geopend zonder dat in de hoek een stijl het zicht belemmert.

disappearing corner1

Een ander kenmerk is de inrichting en de meubels. Alle vaste en losse meubels zijn door Rietveld ontworpen, van oorsprong was hij namelijk meubelmaker. De vaste meubels zijn gebaseerd op de flexibiliteit in het huis. Zo kunnen banken in bedden worden veranderd. Alle meubels in het huis zijn, net als het huis zelf, opgebouwd uit lijnen en vlakken die elkaar overlappen. Zijn beroemde rood-blauwe stoel uit 1918 laat zien dat hij voor het Rietveld Schröderhuis al experimenteerde met vlakken en lijnen en het gebruik van kleur.

rietveld_red_blue

 

Farnsworth House is een van de belangrijkste werken van Mies van der Rohe en is een icoon in de moderne architectuur. Het gebouw bestaat uit volledig glazen buitenwanden en een wit geverfde stalen constructie met acht kolommen. Door de glazen buitenwanden is er direct contact met de omgeving; de natuur buiten wordt naar binnen gehaald.

p1010562_1

Het interieur is een open ruimte met uitzondering van een fineerhouten kern die de ruimte onderverdeeld. Op deze manier is er optimaal uitzicht naar buiten toe.  In de kern bevinden zich de badkamers en installaties, aan de zuidkant de haard en aan de noordkant de keuken. De compositie van de inrichting is geheel uitgedacht en gekozen door Mies van der Rohe om zo het contact met buiten, de omgeving en natuur, niet te belemmeren.

p1010575_1

Mies van de Rohe heeft ook meubels ontworpen. Zijn bekendste meubel is de Barcelona stoel; speciaal ontworpen voor zijn Duitse paviljoen voor de Wereldtentoonstelling van 1929 in Barcelona. De stoel is gemaakt van leer en roestvrij staal met een x-vormig onderstel. Het ontwerp van de stoel past bij de stijl van Mies van de Rohe: minimalistisch, puur en functionalistisch.

europe-2012-301-2a6jvnx

Ook le Corbusier heeft stoelen ontworpen. Dit deed hij samen met Charlotte Perriand en Pierre Jeanneret. De stoelen serie die het meest bekend is, zijn de stoelen met een verchroomde stalen frame waarin leren kussens worden vastgehouden. Deze stoelen (1928) zijn speciaal bedacht voor Maison La Roche, een huis in Parijs dat door Le Corbusier en Pierre Jeanneret is ontworpen. Le Corbusier vroeg om drie type stoelen: een voor een gesprek of samenkomst (de B301 slingback chair), een stoel om in te ontspannen (de Grand Confort LC2 club chair) en een stoel om op te slapen (de B306 chaise longue).

EEI_126_BLK__47616.1409194435.1280.1280

Maison Roche bevat net als enkele andere ontwerpen van Le Corbusier strookramen, voor een panoramisch uitzicht. Een ander kenmerk zijn de wit gepleisterde muren in zowel het interieur als het exterieur.

dsc_0221

Maison La Roche

Uit bovengenoemde voorbeelden zie je dat het ontwerpen van een interieur, exterieur of meubel niet apart van elkaar gezien hoeft te worden. Dit kan met elkaar geïntegreerd worden tot één totaalconcept. Hoewel Rietveld, Mies van de Rohe en Le Corbusier alle drie heel modernistische voorbeelden zijn – waarbij de slogan less is more niet misstaat – kan het denken vanuit interieur en exterieur ook in andere stijlen en stromingen worden toegepast. Jan des Bouvrie wilde met zijn lezing onder andere duidelijk maken dat bij het ontwerpen van een gebouw ook nagedacht moet worden over de binnenkant; het interieur. Daar wordt immers geleefd en verblijven mensen!


Credits: Nanette de Jong // Rietveldschroderhuis.blogspot // tageswoche // Rietveldoriginals // Planyourcity// vmcinteriordesign // somaclassics // Catesthill // Wikipedia //

Literatuur: David Watkin, De westerse architectuur; een geschiedenis // S.Umberto Barbieri & Leen van Duin, Honderd jaar Nederlandse architectuur, 1901-2000 // Willemijn Wilms Floet, Het ontwerp van het kleine woonhuis // http://designmuseum.org/exhibitions/online/a-century-of-chairs/1920s // http://farnsworthhouse.org/

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply